Börja läsa här

BÖRJA LÄSA HÄR

Jag förstår mig inte riktigt på samhället. Det kanske är därför jag tycker om att göra lite som jag vill och inte som alla andra säger åt mig att göra. Det är ganska tråkigt att göra saker man måste. Jag vet att man måste men jag tycker inte att det är roligt. Samtidigt gör jag saker jag väljer själv med ett engagemang på cirka 110 procent. Är det en protest mot samhällets ramar? Jag vet inte.


Jag träffade en student häromdagen som berättade att hon hade så svårt att få jobb. Hon sökte jobb i butiker och på caféer. Där ansågs hon vara överkvalificerad. När hon sökte vad hon utbildat sig så fick hon inte jobb där heller. För där behövde man erfarenhet.


Här blir jag förvirrad. Jag har läst på otroligt många ställen att man måste ha erfarenhet för att få jobb. Hur går det här ihop sig? Det går nu men hur går det sen? Hur går det när alla som har erfarenhet inte jobbar och de som inte har erfarenhet men utbildning finns kvar?

De utan erfarenhet måste ha jobb för att få erfarenhet. Men hur får de jobb om alla jobb kräver erfarenhet? Jag är inte särskilt duktig på matte. Det här är nämligen en ekvation som jag inte kan lösa. Om någon kan göra det åt mig så är jag tacksam.


Snart slungas vi ut i samhället. Alla som går i trean på gymnasiet slängs ut i verkligheten. Då har man ingen daglig sysselsättning. Vi kanske ska skapa en småskalig revolution mot alla regler, ramar och normer?

Det finns en väldigt krånglig text på Uppsala Universitet. "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större". Om personen som skrev texten på väggen tänkte rätt så skrev han av texten precis som han skulle. Om personen tänkte fritt så skrev personen om texten. Om personen tänkte fritt så bör texten kanske från början varit "Att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större"? Personen ändrade plats på orden rätt och fritt för att han tänkte just fritt. Fast jag vet inte. Det kan såklart vara så att texten alltid har varit det den är idag.


Jag undrar om min text är lika förvirrad som samhället. Ja, ibland är samhället förvirrat. Jag tycker att vi ska börja tänka fritt. Vi kanske inte behöver tänka så fritt att vi kör på vänster sida av vägen för att vi tycker att det är bättre. Nej, så där lagom fritt så att vi funderar på varför vi gör saker.

Varför gillar jag inte grönt? Varför gillar jag inte att springa? Varför glömmer jag det? Varför gör jag det? Varför gör jag inte det? Fundera lite. Kanske finns det något som man upptäcker är dumt. Varför följde jag bilens GPS när jag vet en lättare väg? Varför?


Jag vet inte egentligen. Här är det intressant vad som händer med dig när du läser. Det intressanta är vad du tänker, inte vad jag tänker. Det intressanta är vad du får för funderingar av mina ord. Samhället är förvirrat. Jag är förvirrad. Den här texten är förvirrad. Eller finns det en logik i allting? Jag vet inte.

Linus Törneberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback