Mormor

En dikt tillägnad min mormor som dog hösten 2006 efter av att under många år lidit av Alzheimers.

 

Du lämnade mig ensam

Ensam utan dig vid min sida

Du tynade bort, fick inget värdigt slut


Att se mig som liten, när jag är stor

Att leva i minnen

Att glömma hur det är att leva


Att se dig stark och god

Till att bli svag och obetydlig

Det är en av de största sorger


Att se dig dö, var inte bara sorg

Det var också en befrielse

Att se dig på slutet var som att se kroppen leva,

Men med en själ som redan vandrat vidare


Jag kommer ihåg de vackra stunder vi haft

Jag kommer ihåg de roliga stunder vi haft

Jag kommer ihåg de svåra stunder vi haft


Jag vill glömma bilden av dig,

Ihopsjunken i en rullstol, oförmögen att tala,
Oförmögen att minnas.


Jag vill komma ihåg bilden av dig,

Som den som alltid ställde upp och fanns där
Som för alltid kommer att skydda mig, från en säker plats i mitt hjärta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback