Söndag/A-kassa

Skum rubrik eller? Det är med anledning av Teaterförbundets Kulturaktion07 som jag bloggar idag. Nicholas Olsson läste igår upp denna appell (inte helt ordagrant, detta är från Teaterförbundets hemsida):
"Kära publik!

Kvällens föreställning ?. . . . . . . . . . .? kommer alldeles straxt att börja.
Men först vill jag be om er uppmärksamhet.

Idag är (häromdagen var) det ?Världsteaterdagen?.
Och det här är en protest som läses upp från scener över hela landet
med anledning av hur de nya arbetsmarknadsreglerna slår mot scenkonstnärer och andra yrkesverksamma inom scen, film, tv, och radio.

Kulturen och scenkonsten är ett oumbärligt element i en levande demokrati. Svensk kultur har dessutom gett Sverige ett renommé internationellt.

Nittio procent av svenska scenkonstnärer är frilansare, det vill säga anställda för viss tid.
På scenen ikväll är . . . av . . . . visstidsanställda.

De nya reglerna i arbetslöshetsförsäkringen hotar våra möjligheter att fortsätta verka inom vårt yrke. Det är också ett hot mot scenkonstens bredd, mångfald och kvalitet. Och inga åtgärder i form av kompenserande kulturstöd har vidtagits!

Regeringen har dessutom undanröjt ett beslut angående teatrarnas momspengar. Beslutet innebär att verksamhet som planerats nu står utan finansiering.

De fria grupperna lovades före valet höjda statliga anslag men fick en sänkning.

Vi protesterar mot detta. Ni kan protestera tillsammans med oss genom att skriva på namnlistorna som finns i foajén. Alla hörbara röster för scenkonstens sak är viktiga.

Någon lär ha sagt till Winston Churchill under andra världskriget att ?Vi borde ta från kulturen och satsa mer pengar på försvaret?. Var på Churchill svarade ?Vad ska vi då försvara??

Tack för er uppmärksamhet! 

Jag har varit medlem i Centerpartiet ett tag, därför så tänker jag kolla upp vad Centern gör i de här frågorna. Om de inte gör någonting eller inte vill hjälpa kulturarbetarna så kommer jag i protest att gå ur partiet. Jag ska ju bli skådespelare och vill inte stödja någonting som kan stjälpa branschen. Sen så känner jag ju några skådespelare som jag verkligen vill ska kunna fortsätta som skådespelare.

Ha det bra (och skriv på en protestlista till regeringen på www.teaterforbundet.se, tror att den kommer ut där på tisdag)!
Linus 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback