Onsdag

Hej!
Jag vill börja med att säga att det här blir ett lite historiskt inlägg, ja, inte så att det kommer att gå till historien utan för att vi var på studiebesök i Uppsala på domkyrkan. Det var trevligt och vi hade en jättebra guide. Det lät som att hon tyckte att vi var en rolig grupp att ha rundvandring för också, det är ju positivt. Jag har också lärt mig att vi har bra lärare på Bruks. Två av våra lärare har båda studerat vid Oxford...

Imorse så hade vi individuellt val, fysisk teater. Det är jätteintressant. Man liksom skalar bort en massa delar av teatern tills det endast återstår det som berättas med kroppen. Det är väldigt lärorikt att läsa den här kursen också, på den ordinarie teatern (scenisk gestaltning A) så jobbar vi inte så mycket med enbart kroppen. Idag så jobbade vi med händer. Vi skulle bland annat hitta på en liten HANDling och sen spela upp det, utan dialog och det var bara händerna som fick synas. Vi fick ha handskar/vantar på oss. Det är intressant att se vad som händer när man bara ser händer...

Efter fysisk teater och engelska så åkte jag till Uppsala, jag åt lunch med min moster och därefter så gick jag till domkyrkan och väntade på klassen. Jag gick in och kollade att det inte var fotoförbud och det var det inte. Kvinnan som satt i informationen visade mig en brunn. Den var elva meter djup och vattnet tog slut på 1500-talet. Eftersom att det inte var fotoförbud så kunde jag fotografera ganska mycket i kyrkan, några av bilderna kommer här.
11 m brunn
Brunnen

Tornen på domkyrkan är 118,7 meter höga. En av mina klasskompisar har ett otroligt smart sätt att komma ihåg det, det är ju bara att tänka på nummerupplysningen (118 118). Hon hade tänkt att "det kanske är därför 118 118 har just 118 118...". Det kanske är ganska logiskt egentligen...
Domkyrkan - Väst
118,7 118,7

Uppsala domkyrkas "viktigaste" skyddshelgon är St Erik. St Erik var tidigare kung. Enligt legenden så var kung Erik på resa till dåvarande domkyrkan i Uppsala (G:a Uppsala). På väg tillbaka så skulle han på mässa i en kyrka som då stod på den plats där domkyrkan idag står i dåvarande Östra Aros. Under mässan så kom någon fram till kungen och berättade att danskarna var på väg. Kungen sade att de skulle först avsluta mässan och sedan bemöta danskarna. Då kungen bara hade cirka 30 soldater i sitt följe så hade danskarna lätt att vinna. Enligt legenden så blev Erik halshuggen. Där huvudet landade så uppstod en klar källa. Enligt samma legend så kom en blind kvinna och lade händerna på Eriks kropp och kände blodet, därefter så rörde hon vid sina ögon och fick då synen tillbaka.... St Eriks reliker har legat i tre olika skrin. I det tredje så ligger de än idag och de finns i Uppsala Domkyrka.
St Eriks reliker
St Eriks reliker
I det finaste koret så ligger Gustav Vasa begravd. Det var ursprungligen jungfru Marias kor. Ett av de viktigaste helgonen inom katolicismen. På Vasas tid så beslutade han att alla kyrkor skulle rensas från statyer på katolska helgon. Han tog då det finaste koret till sin egen grav. Gravkammaren har öppnats en gång under andra världskriget då man skulle se om det höll om Uppsala skulle bli bombat. Då öppnade man också Gustav Vasas grav. Även Gustav Vasas son Johan III är begravd i domkyrkan.
Gustav Vasa
Gustav Vasa med en av sina fruar

Johan III

Johan IIIs grav 
Sankta Maria Magdalena
Jungfru Maria bevakar sitt gamla kor


Som slut får jag berätta att vi även sett Carl von Linnés grav. Den var utsmyckad med granris med rosor i, kanske inte det snyggaste, men ändå. Även Carl von Linnés son och hustru ligger i samma grav.
Carl von Linnés grav
Carl von Linnés grav

Back to the future! Nu har jag varit och duschat. Tror ni inte att jag till mamma säger ”Hej då!”. Som att jag skulle gå någonstans i bara badrock, jag menade ju såklart god natt! Så god natt på er!
Linus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback